Čekijos ministras pirmininkas P. Fiala pareiškė, kad jo šaliai nebereikia importuoti rusiškos naftos, nes baigiamas plėsti iš Italiją einantis Transalpinis naftotiekis (TAL). Sutartis dėl naftotiekio išplėtimo pasirašyta 2023 m. gegužę, praėjus daugiau nei metams po to, kai dėl Rusijos invazijos į Ukrainą buvo įvestos sankcijos Rusijos energijos importui. „Naftotiekio plėtros projektas beveik baigtas. Rusija nebegali mūsų šantažuoti, o mes turime garantiją, kad galime visiškai apsirūpinti nafta iš Vakarų“, - sakė P. Fiala. TAL tiekia naftą iš Italijos Triesto uosto į pietų Vokietiją, kur jungiasi su IKL naftotiekiu į Čekiją. Dėl TAL plėtros projekto įgyvendinimo Čekijos naftos pajėgumai padvigubės iki 8 mln. tonų per metus. Finansų ministras Z. Stanjura sakė, kad išplėtimas kainavo 1,5 mlrd. kronų (61 mln. JAV dolerių), o jį finansavo valstybinė naftos tranzito bendrovė „Mero“. Čekija jau kiek anksčiau visiškai atsijungė nuo rusiškų gamtinių dujų. Anksčiau Čekija didžiąją dalį naftos gaudavo naftotiekiu „Družba“ iš Rusijos. Netrukus po to, kai 2022 m. vasarį Rusija įsiveržė į Ukrainą, ES uždraudė didžiąją dalį naftos importo iš Rusijos, tačiau naftotiekiui „Družba“ buvo taikoma išimtis, nes Čekija neturėjo daug alternatyvų. P. Fiala žadėjo, kad Praha sieks kuo greičiau panaikinti šią išimtį. Bendrovės „Mero“ generalinis direktorius J. Pantučekas sakė, kad nors dar reikia užbaigti smulkius TAL naftotiekio plėtros projekto statybos darbus, Čekija jau gali visiškai tiekti naftą vietos naftos perdirbimo gamykloms per TAL. „jau esame pajėgūs tiekti naftą į Čekiją, jei tiekimas per „Družba“ būtų sustabdytas“, - pridūrė jis. Pramonės ir prekybos ministerijos duomenimis, 2023 m. rusiška nafta sudarė 58 proc. viso Čekijos naftos importo. TAL, veikiantis nuo 1967 m., priklauso aštuonių naftos įmonių konsorciumui, įskaitant „Mero“ ir pasaulines milžines „Shell“, „Eni“ ir „ExxonMobil“.
Informacijos šaltinis: ČTK
Parengė:
Kristina Baubinaitė, LR ambasados Čekijos Respublikoje trečioji sekretorė
tel. +370 706 53832, el. paštas [email protected]