Jungtinė Karalystė
Jungtinė Karalystė yra svarbi prekybos partnerė Lietuvai, ypač prekių ir paslaugų eksportui. 2024 m. Lietuva eksportavo į šią rinką įvairias prekes, daugiausiai baldus, plastiką ir medieną. Eksportas į Jungtinę Karalystę šiek tiek sumažėjo dėl tabako eksporto mažėjimo, tačiau paslaugų eksportas augo, ypač transporto ir verslo paslaugų srityse. Rinkos perspektyvūs sektoriai yra mašinos ir įrengimai, maisto produktai, drabužiai ir tekstilė, bei chemijos pramonė.
2024 m. Jungtinė Karalystė buvo 8-a didžiausia Lietuvos prekių eksporto rinka, kuriai teko 4% (1,48 mlrd. EUR) viso Lietuvos prekių eksporto. Beveik 83% Lietuvos prekių eksporto į Jungtinę Karalystę 2024 m. sudarė lietuviškos kilmės prekių eksportas, o likusią dalį (17%) – prekių reeksportas. Palyginti su 2023 m. Lietuvos prekių eksportas į Jungtinę Karalystę sumažėjo 0,9%, daugiausiai dėl tabako eksporto mažėjimo. Per 2025 m. sausio-sausio mėn. bendras Lietuvos prekių eksportas į Jungtinę Karalystę palyginti su atitinkamu 2024 m. laikotarpiu didėjo 20% arba 30 mln. EUR. 2024 m. Jungtinė Karalystė buvo 4-a didžiausia Lietuvos paslaugų eksporto rinka, kuriai teko 7,3% (1,44 mlrd. EUR) viso Lietuvos paslaugų eksporto. Paslaugų importas iš Jungtinės Karalystės siekė 1,01 mlrd. EUR, tai sudarė 8,2% viso Lietuvos paslaugų importo 2024 m., o Jungtinė Karalystė buvo 3-a didžiausia tiekėja paslaugų importuotojams Lietuvoje.
Jungtinės Karalystės ekonominė apžvalga, apimanti šalies BVP ir jo augimo tempus, BVP vienam gyventojui, infliacijos lygį, užimtumo rodiklius, viešųjų finansų būklę (skolą, pajamas, išlaidas), taip pat išorės sektoriaus duomenis, įskaitant eksporto apimtis ir prekybos balansą. Apžvalgoje taip pat nagrinėjama darbo rinkos dinamika, investicijų ir inovacijų tendencijos bei demografiniai pokyčiai. Duomenys leidžia susidaryti nuoseklų vaizdą apie Jungtinės Karalystės ekonomikos struktūrą ir vystymosi kryptis.
PAGRINDINIAI JUNGTINĖS KARALYSTĖS EKONOMINIAI RODIKLIAI: STATISTA APŽVALGA ANGLŲ KALBA
Jungtinė Karalystė oficialiai baigė narystę Europos Sąjungoje 2020 m. sausio 31 d., o pereinamasis laikotarpis užbaigtas 2020 m. gruodžio 31 d. Nuo tada JK nebėra ES bendrosios rinkos ir muitų sąjungos narė, kas lėmė naujų prekybos, kelionės ir kitų taisyklių įsigaliojimą. Brexit turėjo reikšmingą poveikį tiek Jungtinei Karalystei, tiek likusiai Europos Sąjungai, nes tai pakeitė prekybos, muitų, migracijos ir teisines sąlygas abiejose pusėse. Visa aktuali informacija apie Jungtinės Karalystės išstojimą iš Europos Sąjungos.
2020 m. sausio 31 d. 23:00 val. vietos laiku JK išstojo iš ES. Prasidėjo pereinamasis laikotarpis, truksiantis iki 2020 m. gruodžio 31 d. Šio laikotarpio metu judėjimo laisvė bei prekybos sąlygos tarp JK ir ES išliks nepakitę. Visa pagrindinė informacija apie prasidėjusį naująjį etapą – JK vyriausybės oficialioje paskyroje https://www.gov.uk/transition. Informacija apie galimus pokyčius bei JK vyriausybės gairės, kaip pasiruošti galimiems pokyčiams nuo 2021 m. sausio 1 d. – https://www.gov.uk/transition-check.
Už informacijos teikimą apie licencijas ir leidimus Europos Sąjungoje, tame tarpe ir Jungtinėje Karalystėje ( iki 2020 m. gruodžio 31 d. ), yra atsakingi konkrečios šalies paslaugų ir gaminių kontaktiniai centrai. Kreipiantis į kontaktų centrus, galima:
- Gauti informaciją apie reikalavimus norint įsigyti leidimams bei licencijoms;
- Gauti informaciją apie konkrečias nacionalines taisykles gaminiams, kurių nereglamentuoja ES;
- Gauti informaciją apie reikalavimus norint laikinai teikti paslaugas.
Jungtinės Karalystės paslaugų kontaktinis centras pasiekiamas šiuo adresu, gaminių kontaktinis centras pasiekiamas šiuo adresu. Dėl statybos srities gaminių informaciją teikia statybos srities gaminių kontaktinis centras, kuris pasiekiamas šiuo adresu.
VET sertifikatai
Jungtinės Karalystės e. komercijos rinka: įžvalgos ir tendencijos
Jungtinė Karalystė (JK) yra viena iš didžiausių ir pažangiausių e. komercijos rinkų Europoje. Dėl aukšto skaitmeninio raštingumo lygio, išvystytos logistikos infrastruktūros ir stiprios vietinių bei tarptautinių e. prekybos platformų įtakos, ši rinka siūlo dideles galimybes Lietuvos verslams.
Rinkos apžvalga
- 2024 m. JK e. komercijos pajamos siekė 129,71 mlrd. USD, o iki 2029 m. jos išaugs iki 188,84 mlrd. USD.
- E. komercijos dalis mažmeninėje prekyboje siekia 26,2% – tai viena iš aukščiausių Europoje.
- Mados segmentas yra didžiausias e. komercijos sektorius JK, su prognozuojamomis 39,95 mlrd. USD pajamomis 2024 m..
Pirkėjų elgsena JK e. komercijoje
- Vartotojų skaičius nuolat auga – 2023 m. JK buvo 47,8 mln. e. komercijos vartotojų, o iki 2029 m. šis skaičius pasieks 62,7 mln..
- Populiariausios prekių kategorijos internete:
- Drabužiai ir avalynė – 58% pirkėjų.
- Maistas ir gėrimai – 56%.
- Grožio ir sveikatos prekės – 52%.
- Elektronika – 22%.
- Sporto ir laisvalaikio prekės – 16%.
- Svarbiausi veiksniai renkantis e. parduotuvę:
- Nemokamas pristatymas – 42% pirkėjų.
- Aiškios pristatymo ir grąžinimo sąlygos – 27%.
- Galimybė atsiskaityti populiariais mokėjimo būdais – 13%.
Populiariausios e. komercijos platformos JK
- Amazon.co.uk – didžiausias JK e. prekybos žaidėjas, su 16,1 mlrd. USD pardavimų 2024 m..
- Tesco.com – populiariausia bakalėjos e. parduotuvė (4,58 mlrd. USD pajamų).
- Temu – sparčiai auganti marketplace platforma, 2024 m. turėjusi 16 mln. atsisiuntimų.
- eBay ir ASOS – svarbios platformos mados ir elektronikos segmentuose.
Tarptautinė prekyba ir cross-border e. komercija
- JK vartotojai dažniausiai perka iš Kinijos (38%), JAV (23%) ir Vokietijos (9%).
- Pirkėjai ieško geresnių kainų ir unikalesnių prekių užsienio rinkose, o tarptautinės prekybos augimą skatina stipri logistikos infrastruktūra.
Mokėjimų tendencijos JK e. komercijoje
- Populiariausi mokėjimo metodai:
- „PayPal“ – 82% pirkėjų.
- Apple Pay – 39%.
- Google Pay – 32%.
- Kreditinės kortelės – 24%.
- "Buy Now, Pay Later" (BNPL) paslaugos, pvz., „Klarna“ ir „Clearpay“, tampa vis populiaresnės.
Kodėl verta eksportuoti į JK e. komercijos rinką?
✅ Didelė ir stabiliai auganti rinka, su prognozuojamomis beveik 189 mlrd. USD pajamomis iki 2029 m.
✅ Aukštas e. komercijos įsiskverbimas – beveik 100% gyventojų pirks internetu iki 2029 m..
✅ Logistikos ir siuntimo infrastruktūra yra gerai išvystyta, todėl galima greitai pristatyti prekes.
✅ Didelė paklausa tarptautiniams prekių ženklams, ypač mados, elektronikos ir grožio sektoriuose.
💡 Rekomendacijos Lietuvos verslams:
1️. Prekiaukite per populiariausias platformas, tokias kaip Amazon.uk, eBay, kad greičiau patektumėte į rinką.
2️. Siūlykite konkurencingas kainas ir nemokamą pristatymą, nes tai pagrindiniai veiksniai, lemiantys JK vartotojų pasirinkimus.
3️. Optimizuokite svetainę mobiliems įrenginiams, nes 76% JK e. komercijos sandorių atliekama per telefonus.
4️. Naudokite populiarius mokėjimo metodus, įskaitant PayPal, Apple Pay ir BNPL paslaugas, kad patenkintumėte klientų lūkesčius.
5️. Investuokite į tvarią ir greitą logistiką, nes pirkėjai tikisi greito pristatymo ir aiškių grąžinimo taisyklių.
Ši informacija yra pagrįsta „Statista.com“ duomenimis.
- Oficiali Jungtinės Karalystės vyriausybės informacija išstojimo iš ES pereinamojo laikotarpio klausimais (UK Government – Transition)
- Tarptautinės prekybos su Jungtine Karalyste sąlygos pereinamuoju laikotarpiu (GREAT.GOV.UK)
- Darbo saugos tarnyba (Health and Safety Executive – HSE)
- Centrinio banko svetainė (Bank of England)
- Įvairių ūkio šakų rinkų tyrimų (mokami) interneto svetainė (Keynote Market Research)
- Populiariausio drabužių ir mados žurnalo interneto svetainė (Drapers Record)
- Informacija apie verslo kultūrą Jungtinėje Karalystėje (UK Business Culture)
- Jungtinės Karalystės Verslo, energetikos ir industrijos departamento interneto svetainė (Department for Business, Energy and Industrial Strategy – BEIS)
- Jungtinės Karalystės Tarptautinės prekybos departamento interneto svetainė (Department for International Trade – DIT)
- Jungtinės Karalystės Vidaus mokesčių ir muitų tarnybos interneto svetainė (HM Revenue & Customs – HMRC)
- Jungtinės Karalystės HMRC prekybinė informacija; išsami statistinė užsienio prekybos informacija (UK Trade Info)
- Maisto standartų agentūros interneto svetainė (Food Standards Agency – FSA)
- Aplinkos, maisto ir žemės ūkio departamento interneto svetainė (Department for Environment, Food and Rural Affairs – DEFRA)
- Muitinės specialistų Jungtinėje Karalystėje sąrašas (GOV.UK Customs Intermediaries)
- Informacija apie britų verslo bei bendravimo kultūrą (British Council)
- Informacija apie ES eksporto į Jungtinę Karalystę tvarką (GOV.UK Exporting to the UK)
- Jungtinės Karalystės sienos kontrolės tarnyba (Border Force)
- Pirminės teisinės pagalbos centras (Citizens Advice)
- Jungtinės Karalystės investicijų pritraukimo agentūra (Invest in the UK)
- Glausta Jungtinės Karalystės regionų pramonės ir ekonominės specializacijos apžvalga (GREAT.GOV.UK Regions)
- Škotijos verslo plėtros agentūra (Scottish Enterprise)
- Velso verslo plėtros agentūra (Business Wales)
- Šiaurės Airijos investicijų pritraukimo agentūra (Invest Northern Ireland)
- Akademiškai stipriausius Jungtinės Karalystės universitetus vienijanti Russell Group lyga (Russell Group)
- Inovacijų vystymo tinklas (Catapult Network)
- Tarptautinės parodos ir konferencijos (EventsEye UK Trade Shows)
- ATA Carnet (GOV.UK ATA Carnet)
Viešieji pirkimai – tai valstybės, savivaldybės įstaigos, organizacijos ar įmonės organizuojami prekių ar paslaugų pirkimai, kurių metu perkančioji organizacija siekia geriausiomis sąlygomis įsigyti jai reikalingas prekes ar paslaugas. Viešieji pirkimai – tai galimybė Lietuvos įmonėms žengti į Jungtinės Karalystės rinką.
Visoje Jungtinėje Karalystėje humoras yra svarbi bendravimo dalis. Užsieniečiams iškyla pavojus jo nesuprasti ir nesusikalbėti. Britai kalboje naudoja įvairius eufemizmus ir situacijos sumenkinimą, kad atrodytų mandagūs ir neišsakytų tiesioginės kritikos. Pavyzdžiui, jei britas sako, jog kažkas yra šiek tiek per brangu, dažniausia jis turi omeny, kad tai yra labai brangu; jeigu išgirstate nekaltą repliką: „Nesirūpinkite, man atlikti šį darbą truko tik porą valandų“, dažnai tai reikš, jog žmogus galbūt sugaišo kelias dienas. Tad reikėtų mokėti skaityti tarp eilučių ir britų išsakytų minčių nepriimti tiesiogiai. Britai vertina mandagumą ir išreiškia didelę pagarbą bendraudami verslo situacijose iš nuoširdumo arba tiesiog stengiasi laikytis kultūrinių normų.
Susipažįstant pageidautina tvirtai paspausti ranką, tačiau tolimesniuose susitikimuose dažnai to nebereikia daryti, užtenka žodinio pasisveikinimo. Spaudžiant ranką iš jūsų bus tikimasi tokių frazių kaip: „Nice to meet you“, „How do you do?“. Su britais rekomenduojama pradėti pokalbį nuo neutralių temų, tokių kaip oras, maistas ar jų mėgstamas futbolas, bei užduoti klausimų. JK egzistuoja daugybė anglų kalbos dialektų, tad ir mokant kalbą gali iškilti sunkumų suprantant vienas kitą, tačiau nereikėtų bijoti paprašyti pašnekovo pakartoti arba lėčiau išsakyti mintį.
Patartina stipriai nereikšti emocijų, inicijuoti artimo fizinio kontakto kaip apkabinimų ar tapšnojimo per nugarą, nes tai laikoma neprofesionalumu. Per ilgai palaikomas akių kontaktas gali būti suprastas kaip privatumo pažeidimas arba nemandagumas, todėl tai reikėtų daryti saikingai. Įprastai kreipiantis į žmogų naudojamas vardas, tačiau pirmą kartą rekomenduotina naudoti titulus: Mr., Mrs., Ms.
Įprastas aprangos kodas yra konservatyvus – vilkimas tamsus kostiumas. Britai mėgsta lankytis firminėse drabužių dizainerių parduotuvėse, drabužiai išreiškia socialinį statusą, todėl aukštų pozicijų vadovai taip pat demonstruoja savo skonį aprangai išreikšdami savo statusą. Tradiciškai britai maloniau priima vyresnį vadovą, taip pat verta atsiminti, jog versle vis dar egzistuoja gana aiški hierarchija, dėmesys turėtų būti kreipiamas į aukštesnio rango vadybininkus ir vadovus.